Audi otevírá power-to-gas zařízení
Společnost Audi otevřela ve městě Werlte nový závod na výrobu plynného paliva.
Společnost Audi otevřela ve městě Werlte nový závod na výrobu plynného paliva.
Tímto se stává prvním výrobcem automobilů, který zároveň zakládá řetězec dodávající vlastní palivo vyráběné z obnovitelného zdroje energie. Za využití “zelené” elektřiny, vody a oxidu uhličitého vyrábí vodík a syntetický metan pod obchodní značkou Audi e-gas.
Výroba paliva e-gas se skládá ze dvou procesních kroků: elektrolýzy a syntézy metanu.
V prvním kroku závod využívá přebytkovou elektřinu k elektrolýze vody na vodík a kyslík ve třech elektrolyzérech. Vodík by v budoucnu mohl být využíván v palivových článcích k pohonu motorových vozidel, prozatím ale díky nedostatku celoplošné infrastruktury je realizován následující proces kterým je syntéza metanu. Vodík reaguje s oxidem uhličitým na syntetický metan čili Audi e-gas.
Syntetický metan je identický s metanem běžně získávaným z vytěženého zemního plynu a bude distribuován via existující infrastrukturu sloužící k rozvodu zemního plynu v Německu do čerpacích stanic CNG.
Plánovaný termín začátku vtlačování Audi e-gas do sítě je podzim 2013.
Závod má kapacitu výroby 1000 t paliva za rok, pro jehož výrobu je třeba 2800 t oxidu uhličitého, což zhruba odpovídá množství CO2, které absorbuje porost asi 220 000 buků za jeden rok. Voda a kyslík jsou potom pouze vedlejší produkty.
Audi při výstavbě závodu spolupracovala se společností ETOGAS GmbH (dříve SolarFuel) a jejím projektovým partnerem, společností MT-BioMethan GmbH na ploše 4100 m2.
Hlavní prioritou výrobní sekvence závodu je efektivní využití toků energií. Odpadní teplo vznikající při syntéze metanu je využíváno jako procesní energie v přidružené bioplynové stanici, což významně zvyšuje celkovou efektivitu procesu. Na oplátku bioplynová stanice zásobuje výrobu paliva vysoce koncentrovaným oxidem uhličitým, který je jednou z výchozích látek ve výrobě metanu a není tudíž vypouštěn do atmosféry.
E-gas projekt je částí všeobecné palivové strategie společnosti Audi. Zároveň s tímto projektem Audi také provozuje výzkumná zařízení ve městě Hobbs, New Mexico, USA, kde se ve spolupráci se společností Joule zabývá výrobou paliv e-etanol a e-diesel.
Proces využívá mikroorganismy přeměňující vodu (brakickou, slanou nebo odpadní) a oxid uhličitý za přítomnosti slunečního záření jako suroviny pro produkci paliv a tudíž značně zmenšují celkovou ekologickou stopu způsobenou výrobou a využitím paliv.
Strategie e-fuels je důležitým pilířem iniciativy společnosti Audi v oblasti udržitelnosti vývoje.
Zdroj: www.volswagenag.com